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St. Bernward Krankenhaus

St. Bernward Krankenhaus
St. Bernward Krankenhaus

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121-90-0
Mail: ed.shk-drawnreb@ofni

  • Number of beds: 508
  • Number of specialist departments: 18
  • Number of inpatient cases: 24.651
  • Number of partial inpatient cases: 334
  • Number of outpatient cases: 36.117
  • Hospital owners: St. Bernward Krankenhaus GmbH
  • Type of provider:
  • Other Information: GmbH
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Diabetes mellitus Typ 1

Die Teilnahme endet im November 2022.

Quantity performed 136
Exception? No exception
Quantity performed 22
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 23
Quantity forecast year: 21
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 22
Quantity forecast year: 24
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 136
Quantity forecast year: 152
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
CQ27 Guideline on quality assurance measures for inpatient care with bronchoscopic lung volume reduction procedures for severe emphysema (QS Guideline bronchoscopic LVR /QS-RL BLVR)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
Number Group
129 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
109 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
108 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Der Verhaltenskodex ist im Schutzkonzept veröffentlicht und richtet sich an alle Menschen im BK: Mitarbeitende, Lernende, externe Dienstleister, Patient*innen und Besucher*innen.
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

VA "Klinisch-pharmazeutische Arzneimittelanamnese" Formblatt "Klinisch-pharmazeutische Arzneimittelanamnese"

21.03.2022

Unser Haus führt ein "Unit Dose-Verfahren" durch, welches die Patientensicherheit durch ein elektronisches Verordnungsverfahren deutlich erhöht. Dieses ist abgebildet in der Verfahrensbeschreibung: "Unit Dose - Medikamentenversorgung auf Station"

24.03.2021

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Unit Dose
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Forschung mit der KCH der MHH, Arbeit in Forschungsprojekten der Unikl. Göttingen mit der Kardiologie und Neurologie. Kurse für thorakoskopische Wirbelsäulenoperationen in Zusammenarbeit mit der Unikl. Rostock. Gastroent. Koordinator S3 Leitlinie Divertikulitis. S3 Leitlinie Prost Ca (Prof. Kaiser).

Explanation

Prof. Dr. Scholz, Prof. Dr. Tergau (G.-A.-Uni. Göttingen), Prof. Dr. von Knobelsdorff (Unik. HH), Prof. Dr. Glüer , Prof. Leifeld, Prof. Wilhelmi (MHH), Prof. Dr. Dr. Gässler (MHH und FH Kärnten), Prof. Dr. Kaiser (Uni Marburg), Priv.-Doz. Dr. Beck (Unik. Rostock), Prof. Dr. Pelz (Unik. Würzburg)

Explanation

Es sind Promotionen in verschiedenen Fachrichtungen (u. a. Kinderchirurgie, Anästhesiologie, Hämatoonkologie) möglich. In der Medizinischen Klinik I, Medizinischen Klinik III, Neurologie und Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie und Labor werden Promotionsarbeiten direkt vergeben und betreut.

Explanation

Als Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Göttingen bilden wir Studierende der Medizin im Rahmen von Famulaturen, Blockpraktika, Unterricht am Krankenbett und im Praktischen Jahr aus. Prof. Wilhemi hält Vorlesungen zum Thema der Medizintechnik an der MHH.

Explanation

Die Teilnahme an Studien der medizinischen Forschung ist für uns ein wichtiges Instrument, um an der Weiterentwicklung und Verbesserung der Therapien mitzuwirken. Wir sind im Rahmen unseres Onkologischen Zentrums an Studien beteiligt. Auch die Gastroenterologie nimmt an klinischen Studien teil.

Explanation

Multizent. FITT-STEMI-Projekt zur Verbesserung der Herzinfarktversorgung. Prof. Scholz ist Initiator und Leiter des bundesw. FITT-STEMI-QM-Projektes. Die Onkologie und Gastroenterologie initiieren und leiten klinisch-wissenschaftliche Studien. Prof. Leifeld ist Leiter der Kommission Qualität DGVS.

Explanation

Prof. Tergau ist im wissenschaftl. Beirat des Journals „Clinical Epileptology“ der DGfE. Prof. Scholz ist Mitherausgeber des "Weißbuch Reanimationsversorgung" des GRC und federführender Autor der "GRC-Kriterien für Cardiac Arrest Zentren". Prof. Wilhelmi ist Associate Editor von intern. Journals.

Training in other healing professions
Comment

Bis zu 300 genehmigte Ausbildungsplätze. 3jährige Ausbildung im Kooperationsverbund. Ausbildungsbegleitende Studiengänge in Kooperation mit 2 Hochschulen möglich. Einsatz von E-Learning-Programm und Laptops im Unterricht, Praxiseinsätze in wechselnden Handlungsfeldern der Pflege.

Comment

64 Plätze je Ausbildungsjahr. Integrat. Ausbildung mit Gesundh.- & Kinderkrankenpfl. im 1. & 2. Jahr, im 3. Jahr Differenzierung. Ausbildungsbegl. Studiengänge in Koop. mit zwei Hochschulen möglich. Einsatz von E-Learning-Programm & Laptops im Unterricht, in der Praxis Einsatz auf Schulstationen.

Comment

30 Plätze je Ausbildungsjahr. Integrat. Ausbildung mit Gesundheits- & Krankenpflege im 1. & 2. Jahr, im 3. Jahr Differenzierung. Ausbildungsbegl. Studiengänge in Koop. mit zwei Hochschulen möglich. Einsatz von E-Learning-Programm und Laptops im Unterricht, in der Praxis Einsatz auf Schulstationen.

Comment

30 Plätze je Ausbildungsjahr. Ausbildungsbegleitender Studiengang Midwifery in Kooperation mit Hochschule Osnabrück möglich. Einsatz von E-Learning-Programm und Laptops im Unterricht

Helmut Fricke

Patientenfürsprecher

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-0
Mail: ed.shk-drawnreb@ztuhcsnetneitap

Helmut Fricke

Patientenfürsprecher

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-0
Mail: ed.shk-drawnreb@ztuhcsnetneitap

Sr. M. Canisia Corleis

Patientenfürsprecherin

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1455
Mail: ed.shk-drawnreb@ztuhcsnetneitap

Bärbel Feddeck

Gesundheitsinformationszentrum

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1605
Mail: ed.shk-drawnreb@zig

Volker Franzki

Leitung Qualitäts- und Medizinmanagement

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1405
Mail: ed.shk-drawnreb@ikznarf.v

Prof. Dr. med. Georg von Knobelsdorff

Ärztlicher Direktor

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1425
Mail: ed.shk-drawnreb@eisehtseana.tairaterkes

Almut Weygand

Leitung Zentralapotheke

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1490
Mail: ed.shk-drawnreb@ekehtopalartnez

Sonja Engelke

Schwerbehindertenbeauftragte

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1513
Mail: ed.shk-drawnreb@eklegne.s

Susann Börner

Pflegedirektorin

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1316
Mail: ed.shk-drawnreb@noitkeridegelfp.tairaterkes

Karen Thiele

Kaufmännische Leitung

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1453
Mail: ed.shk-drawnreb@gnutlawrev.tairaterkes

Volker Franzki

Leitung Qualitäts- und Medizinmanagement

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1405
Mail: ed.shk-drawnreb@ikznarf.v

Prof. Dr. med. Georg von Knobelsdorff

Ärztlicher Direktor

Treibestr. 9
31134 Hildesheim

Phone: 05121 -90-1425
Mail: ed.shk-drawnreb@eisehtseana.tairaterkes

IK: 260320622

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