Hygiene

Gabriele Schrittwieser

Hygienebeauftragte Ärztin (Oberärztin)

Tischbergerstr. 5+8
76887 Bad Bergzabern

Phone: 06343 -705-912
Fax: 06343-705-913
Mail: ed.kinilk-demoib@ofni

Matthias Kraft

Hygienebeauftragter Arzt (Chefarzt)

Tischbergerstr. 5+8
76887 Bad Bergzabern

Phone: 06343 -705-912
Fax: 06343-705-913
Mail: ed.kinilk-demoib@ofni

A hygiene officer has not been established

Hygiene commission established
Conference frequency: halbjährlich

Contact person

Matthias Kraft

Hygienebeauftragter Arzt (Chefarzt)

Tischbergerstr. 5+8
76887 Bad Bergzabern

Phone: 06343 -705-912
Fax: 06343-705-913
Mail: ed.kinilk-demoib@ofni

Doctors’ hygiene officer 1
Hygiene specialists 0 Externe Mitarbeiter. Regelmäßige Anwesenheit. Monatliche Abteilungsbegehung. Es gibt für alle Bereiche der BioMed-Klinik spezielle Hygiene- und Desinfektionspläne. Diese Pläne gewährleisten eine zuverlässige Desinfektion der verwendeten Geräte und Materialien.
Hygiene officers in nursing care 6 Die Hygienebeauftragten der Abteilungen stellen ein wichtiges Bindeglied zwischen dem Personal und dem Hygieneteam dar und übernehmen deshalb eine wichtige Rolle in der BioMed Klinik.Folgende Abteilungen sind mit je einem erfahrenen, hygieneinteressierten und in ihrem Tätigkeitsbereich anerkannte hygienebeauftragten Mitarbeitern besetzt: Pflege(3), Eingriffsraum/Hyperthermie, Hauswirtschaft, Physikalische Abteilung.

No CVC (central venous catheter) inserted

Default wound care dressing change
Default wound care dressing change is available Yes
The internal standard has been authorised by management or the Drug Commission or the Hygiene Commission Yes
Hygienic hand disinfection (before, if necessary during and after dressing changes) Yes
Dressing changes under aseptic conditions (application of aseptic working techniques, no-touch technique, sterile disposable gloves) Yes
Antiseptic treatment of infected wounds Yes
Checking the further necessity of a sterile wound dressing Yes
Doctor notification and documentation if a postoperative wound infection is suspected Yes
Hand disinfection (ml / patient day)
Hand disinfectant consumption in all intensive care units non-existant
Hand disinfectant consumption on all general stations 18,02 ml
Hand disinfectant consumption is recorded on a ward-specific basis. Yes
Dealing with multi-resistant pathogens (MRE) and methicillin-resistant staphylococcus aureus (MRSA)
The standardized information of patients with a known colonization or infection by the methicillin-resistant staphylococcus aureaus (MRSA) is e.g. through the flyers of the MRSA networks. yes
A site-specific information management with regard to MRSA-populated patients is available (site-specific information management means that there are structured guidelines on how information about settlement or infections with resistant pathogens at the site can be identified at their site employees in order to avoid the spread of pathogens). no
There is a risk-adapted admission screening based on the current RKI recommendations. Partly
There are regular and structured training courses for employees on how to deal with patients populated by MRSA / MRE / Noro viruses. Yes
No. Instrument or measure
HM09

Training of employees on hygiene-related topics

Basishygiene Händedesinfektion Infektionsprävention (Grundlagen und Übertragungswege) Einsatz und Umgang von Schutzkleidung (PSA) Umgang mit multiresistenten Erregern Umgang mit Infektionserreger Impfungen