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Universitätsmedizin Rostock - Teilkörperschaft der Universität Rostock

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381-494-0
Fax: 0381-494-5052
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@esserp

  • Number of beds: 788
  • Number of specialist departments: 27
  • Number of inpatient cases: 30.397
  • Number of partial inpatient cases: 2.585
  • Number of outpatient cases: 272.618
  • Hospital owners: Universitätsmedizin Rostock - rechtsfähige Teilkörperschaft der Universität Rostock
  • Type of provider: öffentlich
  • University Hospital
  • Academic teaching hospital
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Koronare Herzkrankheit (KHK)

Bei den sog. „Disease-Management-Programmen“ (DMP) handelt es sich um spezielle strukturierte Programme für chronische Krankheiten. Diese zielen darauf, die Versorgung und Betreuung chronisch Erkrankter zu verbessern. Der Universitätsmedizin Rostock ist im Falle chronischer Erkrankungen ein gut abgestimmtes und kontinuierliches Vorgehen bei der gesundheitlichen Versorgung sehr wichtig, um etwa das Risiko für Komplikationen oder Folgeschäden reduzieren oder vermeiden zu können.

Quantity performed 6
Exception? No exception
Quantity performed 48
Exception? No exception
Quantity performed 66
Exception? No exception
Quantity performed 9
Exception? No exception
Quantity performed 23
Exception? No exception
Quantity performed 132
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 23
Quantity forecast year: 21
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: Pending lawsuit
Quantity performed reporting year: 9
Quantity forecast year: 11
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 132
Quantity forecast year: 162
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 6
Quantity forecast year: 14
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 66
Quantity forecast year: 71
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 48
Quantity forecast year: 49
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ27 Guideline on quality assurance measures for inpatient care with bronchoscopic lung volume reduction procedures for severe emphysema (QS Guideline bronchoscopic LVR /QS-RL BLVR)
CQ03 Quality assurance measures for the implementation of positron emission tomography (PET) in hospitals for the indications non-small-cell lung cancer (NSCLC) and solid pulmonary nodules
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
CQ02 Quality assurance measures for the inpatient care of children and adolescents with haemato-oncological diseases
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
Number Group
326 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
200 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
153 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • 09.03.2022, nächste reguläre Überprüfung 13.12.2023
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • z.B. Zenzy, SAP, COPRA
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

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in folgenden Studiengängen: Humanmedizin, Zahnmedizin, BA/MA Medizinische Biotechnologie, BA Hebammenwissenschaft, BA Intensivpflege sowie in Kooperation mit anderen Fakultäten der Universität Rostock in den Studiengängen BA/MA Biomedizinische Technik und BA/MA Medizinische Informationstechnik

Explanation

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Training in other healing professions
Comment

Seit 2020 dualer BA-Studiengang für Hebammenwissenschaft gem. § 9 ff. Hebammengesetz - HebG.

Comment

Es bestehen Kooperationsverträge mit der Beruflichen Schule "Alexander Schmorell" und Medica-Akademie mit entsprechenden Praktikumsplätzen. Darüber hinaus können Einzelverträge für Praktika abgeschlossen werden. Dies erfolgt auf Anfrage und in Abhängigkeit der Auslastung in den einzelnen Bereichen.

Comment

Die Ausbildung erfolgt in Kooperation mit der Beruflichen Schule "Alexander Schmorell", dort findet der theoretische Teil der Ausbildung statt . Der praktische Teil der Ausbildung wird in den Einrichtungen der Universitätsmedizin Rostock absolviert. Vertiefung Kinderkrankenpflege ab 2023.

Comment

Die Ausbildung der OTA und ATA erfolgt an unserer eigenen Schule für OTA und ATA. Ab dem 01.09.2022 findet die Ausbildung an der Staatlichen Berufsschule an der Universitätsmedizin Rostock statt.

Comment

Die Ausbildung der OTA und ATA erfolgt an unserer eigenen Schule für OTA und ATA. Ab dem 01.09.2022 findet die Ausbildung an der Staatlichen Berufsschule an der Universitätsmedizin Rostock statt.

Comment

Die Ausbildung erfolgt in Kooperation mit der Beruflichen Schule "Alexander Schmorell", dort findet der theoretische Teil der Ausbildung statt. Der praktische Teil der Ausbildung wird in den Einrichtungen der Universitätsmedizin Rostock absolviert.

Comment

Die Ausbildung erfolgt in Kooperation mit der Beruflichen Schule "Alexander Schmorell", dort findet der theoretische Teil der Ausbildung statt. Der praktische Teil der Ausbildung wird in den Einrichtungen der Universitätsmedizin Rostock absolviert.

Frau Caty Neumann

(k) Leiterin der Stabsstelle Qualitäts- und klinisches Risikomanagement (ab 11/2020)

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5016
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@gnugerna

Frau Caty Neumann

(k) Leitung der Stabsstelle Qualitäts- und klinisches Risikomanagement (ab 11/2020)

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5016
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@nnamuen.ytac

Prof. Dr. med. Christian Schmidt

Ärztlicher Vorstand und Vorstandsvorsitzender

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5011
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vea

Dr. med. Christiane Stehle

Ärztlicher Vorstand

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5011
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vea

- -

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Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-0
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@gnugerna

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381-494-0
Fax: 0381-494-5052
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@esserp

Dipl.-Pflegewirtin Annett Laban

Pflegevorstand

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5041
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vp

Dipl.-Betriebswirt Harald Jeguschke

Kaufmännischer Vorstand (bis 11/2020)

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5051
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vk

Dipl.-Kfm. Christian Petersen

Kaufmännischer Vorstand (ab 12/2020)

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5051
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vk

Frau Caty Neumann

(k) Leiterin Stabsstelle Qualitäts- und klinisches Risikomanagement

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5016
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@nnamuen.ytac

Prof. Dr. med. Christian Schmidt

Ärztlicher Vorstand und Vorstandsvorsitzender

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5011
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vea

Dr. med. Christiane Stehle

Ärztlicher Vorstand (ab 10/2022)

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Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vea

Prof. Dr. med. Christian Junghanß

(k) Ärztlicher Vorstand (ab 11/2021)

Schillingallee 35
18057 Rostock

Phone: 0381 -494-5011
Mail: ed.kcotsor-inu.dem@vea

IK: 261300425

Location number: 773084000

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